Oh pul of Oh pel

Oh pul of Oh pel

Jan Baelemans
Opel logo
Dutch

In 120 jaar kan veel gebeuren en veranderen. Zeker in automobielland.

De grootste ruziemakers in de geschiedenis van Europa waren toch wel Duitsland en Frankrijk. De "übermenschen" tegen de "haantjes". Sorry als het politiek incorrect, demografisch generaliserend of racistisch degenererend overkomt. De Engelsen zaten op hun eiland (en binnenkort weer). Spanjaarden, Italianen zaten nog maar net vast (geografisch) aan het Europese continent. Griekenland? Nou ja. Oost-europa? Probleem opgelost door voorgangers van Poetin. De tijd dat wij Nederlanders de rest van de wereld knikkende knieën bezorgden ligt honderden jaren achter ons. Maar over één ding was iedereen het eens. Als de Duitsers iets deden of maakten dan was het goed. Fransen hadden vaak goede ideeën. Al onze techniek, kunst, mode, wetenschap noem maar op is terug te voeren op Frankrijk. Maar... Met de Franse slag?

Wil je een degelijke auto? Dan kies je voor een Duits merk. Helaas zijn door de verregaande globalisering volkse eigenschappen ver te zoeken. Soms een goede zaak. Soms wat minder. Want wat als je als marketeer de nadruk wil leggen op Duitse kwaliteit? Je verkoopt auto's van het merk Opel. Dan maak je reclame met een hoop nostalgische onzin zoals " we hadden het goed samen", of "bedankt Nederland voor de vele kilomeers dat we jullie kinderen veilig mochten vervoeren". Maar sinds 2017 is het Opel-concern (met merken als Vauxhall en Holden, niet de minsten) onderdeel van het PSA-concern. PSA? Dat staat voor Peugeot Société Anonyme. Een Franse onderneming dus. Je Opel is dus Frans. Een nachtmerrie voor Duitse kwaliteit/oorsprong/marketing/verkopers/geörienteerden * (doorhalen wat niet van toepassing is).

De oplossing? "Born in Germany". En let op. Normaal moet de reclame van een Franse auto iets "frans" bevatten, zoals Renault en consorten regelmatig doen ("Option de promession"?). Bij Opel dus niet!.

Als je stukje zeep valt in de douche? Laten liggen! Voor je het weet word je genaaid.

Maar goed, de Ford Sierra en meer werden gemaakt in België. De Mini Cooper (ooit Engels maar allang Duits) werd gemaakt in Nederland? Born. Daar werden ooit Volvo's (Zweden?) gemaakt nadat DAF was overgenomen door Volvo. Jeetje als het hier om mensen ging was er sprake van een bordeel. Maar voor grote auto-producenten (of eigenlijk iedere grote industrie) is het een vorm van "overleven". Jaja.